23 juli 2020

DE TOEKOMST VAN RPA

In dit nieuwsbericht willen we de toekomst van RPA (Robotic Process Automation) aan het licht brengen. De manier waarop dit de technologiewereld beïnvloedt, met name de traditionele softwareontwikkeling. Allereerst is het belangrijk om het volgende te weten; ook al klinkt de term zelf nog steeds als een nieuwe technologietrend, RPA is al een tijdje bij ons.

Interpretatie

RPA wordt tot dusver gezien als een technologie waarmee organisaties repetitieve taken en handmatige processen kunnen automatiseren. Dit om de kosten te verlagen, in combinatie met de verbetering van kwaliteit en efficiëntie. Die taken en processen moeten worden uitgevoerd door metaforische softwarerobots (ja, we hebben het over software) die 24/7 kunnen werken. Zonder moe te worden en fouten te maken. Tevens is het belangrijk om expliciet te vermelden dat de handmatige taken die worden geautomatiseerd, meestal gaan over het gebruik van bestaande software en technologie.

Dit gezegd hebbende, geloven veel mensen nog steeds dat de implementatie van RPA binnen organisaties betekent dat er meer performante software geïmplementeerd moet worden dat op zichzelf draait en vrijwel geen implicaties van mensen inhoudt. Menig bedrijf die RPA-tools bouwen of het concept op de een of andere manier behandelen geeft aan dat RPA in feite geen ontwikkeling van code, noch directe toegang tot de code of database van de applicaties vereist. Deloitte definieert bijvoorbeeld de term als volgt: “Robotic Process Automation (RPA), often referred to as ‘robotics’ or ‘robots’, is defined as the automation of rules-based processes with software that utilizes the user interface and which can run on any software, including web-based applications, ERP systems and mainframe systems.”

RPA vs Software Development

De plaats van RPA in de softwarewereld is goed gedefinieerd. RPA-oplossingen bereiken meestal repetitieve taken die worden uitgevoerd door mensen die met bestaande software werken. De rol van RPA is niet om bestaande software te vervangen, maar om de kracht ervan te vergroten. In veel gevallen is RPA een geschikte oplossing als het gaat om het uitvoeren van specifieke integratie tussen bestaande softwarestukken. We gaan deze in de volgende paragrafen analyseren.

Het komt frequent voor dat RPA een keuze wordt wanneer informatie / gegevens worden verplaatst tussen twee of meer bestaande systemen of stukjes software-oplossing. Zo komt er een order binnen in systeem A, daardoor moet een set producten besteld worden met systeem B en uiteindelijk moet een transportbedrijf via systeem C geïnformeerd worden voor de verzending. Uiteraard kunnen één of meer medewerkers die met bovenstaande systemen werken het hele proces aan de gang krijgen. Maar het doel is om alle bovenstaande systemen samen te laten werken zonder tussenkomst van mensen.

De systemen worden gezien als één systeem in plaats van meerdere systemen en dit noemen we systeemintegratie. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om de systemen samen te laten werken:

- Pas de systemen aan - meestal gaat het om software/codewijzigingen in alle systemen, zodat ze met elkaar kunnen communiceren.
- Implementeer een afzonderlijke oplossing of een stuk nieuwe software die de systemen met elkaar verbindt - dit is mogelijk als de systemen zijn uitgerust met externe poorten of API's.
- Implementeer een RPA-oplossing die de systemen met elkaar verbindt.

Terwijl de eerste twee oplossingen over codering gaan, wordt verondersteld dat de derde zonder code is, zoals de meeste leveranciers van RPA-tools beweren. Kortom, met RPA-oplossingen of -tools uit de markt kunnen softwarerobots worden gemaakt, waarbij je kunt instellen dat ze het handmatige routinematige werk van mensen bereiken.

Dit zijn een paar alinea's van 'The future of RPA'

    Wilt u het hele artikel ontvangen? Mail dan naar netrom@netrom.nl.

Ontvang het hele artikel!
Contact ronald@netrom.nl
of bel +31 (0)76 5420 740.