28 november 2016
VR EN DE TOEKOMST VAN VERBEELDING

Sinds we bestaan is de mens op zoek naar nieuwe vormen van interactie en naar nieuwe manieren om zich te vermaken en uit te drukken. Goede verhalenvertellers sleepten hun luisteraars mee en gebruikten behalve woorden uitsluitend hun stem, mimiek en gebaar. In het theater konden mensen daadwerkelijk zien hoe gebeurtenissen zich voor hun ogen afspeelden. En nu, met de komst van Virtual Reality, kunnen we onszelf in het middelpunt van de handeling plaatsen. Terwijl er hele werelden aan onze voeten liggen, hebben we nieuwe controls waarmee we bijvoorbeeld objecten in zo’n wereld feitelijk kunnen aanraken en waarmee volstrekt nieuwe vormen van interactie ontstaan.
Wat het is?
Volgens dictionary.com is Virtual Reality 'een realistische en meeslepende simulatie van een driedimensionale omgeving, gemaakt met behulp van interactieve software en hardware, en ervaren of gecontroleerd door beweging van het lichaam.' Iemand die VR-apparatuur gebruikt kan in een kunstmatige wereld rondkijken en er bewegen en is meestal in staat tot een vorm van interactie met items als objecten of functionaliteiten in die wereld, weergegeven op een scherm of in een bril. Een virtuele werkelijkheid creëert kunstmatig zintuiglijke gewaarwordingen als zicht, tast, gehoor en – minder gebruikelijk – geur.
Verschil met AR?
Hoewel Virtual Reality een aantal kenmerken deelt met Augmented Reality (AR), zijn er belangrijke verschillen. AR is een specifieke VR-technologie die digitale content, gegenereerd door software, toevoegt aan wat de gebruiker in zijn werkelijke omgeving ziet. AR 'legt' deze virtuele objecten meestal over een weergave van de echte wereld. De belangrijkste VR-players zijn op dit moment Oculus Rift, HTC Vive (gemaakt in samenwerking met Valve) en Sony PlayStation VR. Google en Samsung hebben allebei een Head Mounted Display (HMD) gemaakt waarin je smartphone als display past: Google Cardboard en GearVR. Met HoloLens heeft Microsoft een 'mixed reality' gecreëerd: een combinatie van VR en AR.

VR ontwikkelen
Er zijn gratis en open source API's, zoals InVesalius, die plakjes DICOM 2D-beeld kunnen omzetten in 3D-modellen die je vervolgens kunt zien met 3D-apps, zoals het eerder genoemde gratis Sketchfab op een smartphone in een $ 15 Google Cardboard HMD. Google biedt een API voor het integreren van 360°-media in web- en mobiele applicaties, zowel Android als iOS. Oculus heeft SDK’s ontwikkeld die werken op mobiel, Windows, Mac en web apps en die integreren met zowel Unity als Unreal engines. HTC en Valve bieden de SteamVR SDK, die eveneens integreert met de Unity en Unreal engines. De API van Sony is niet openbaar beschikbaar, maar wie zich registreert als Sony-developer krijgt alle benodigde hardware en software toegestuurd.

De toekomst van VR
Sommigen beweren dat VR niets meer is dan een hype die zal overwaaien, zoals al eerder is gebeurd. Anderen wijzen er graag op dat dat ook werd beweerd over internet en smartphones, toen die werden geïntroduceerd. Sinds de overname van Oculus in 2014 werkt Facebook aan het ontwikkelen van nieuwe vormen van sociale interactie met als doel dat gebruikers elkaar 'ontmoeten' in VR. Of VR op termijn interessant is zal nog moeten blijken maar dat het daar meer dan ooit op lijkt, is een uitgemaakte zaak. Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden van VR in uw business? Ons VR-team groeit snel en ook in dit specialisme ontwikkelen we veel kennis en ervaring. We denken graag met u mee.
